Project 167:

Multichannel Sound Recording Practice
Datum bijeenkomst 167

woensdag 19 januari 2005

Titel
Multichannel Sound Recording Practice

Spreker
Michael Williams

Locatie
TU Delft, Lab. Techn. Natuurkunde
Lorentzweg 1
2628 CJ Delft

Tijd:
20:00 uur (vanaf 19:30 koffie)

Openbaar vervoer
Trein naar Delft Centraal, bus lijn 129, zie verder http://www.9292ov.nl/

Per auto
Afslag Delft-Zuid, richting TU-wijk. Eind afrit rechtsaf, Schoemakerstraat. Tweede weg links, Stieltjesweg. Aan eind rechtsaf en direct weer rechtsaf ligt het parkeerterrein van Technische Natuurkunde. Zie verder ANWB routeplanner

Contactpersoon
Rinus Boone, zie bestuur

Aanmelden
Stuur de antwoordstrook per post of fax naar de secretaris of meld hier aan via de website.

Samenvatting

Multichannel Sound Recording Practice

Onder deze titel zal onze gastspreker Michael Williams ons onderhouden met zijn theorieën en de praktische uitvoering hiervan op het gebied van meerkanaals opnametechnieken.

Michael Williams is welbekend binnen de AES, zowel wegens zijn wetenschappelijke bijdragen als zijn inspanningen voor de vereniging. Zo verzorgt hij al gedurende langere tijd de publicaties van de Conventies en kunt u ook bij hem terecht voor het bestellen van de AES Special Publications.

Zijn kennis op het gebied van de meerkanaals opnametechnieken komt voort uit zijn jarenlange ervaring op dit gebied. Hij begon zijn loopbaan in 1960 bij de BBC. In 1965 ging hij naar Frankrijk waar hij eerst bij Audax werkte. Hij groeide uit tot een expert op zijn vakgebied en doceert thans aan het Conservatoire de Paris. Daarnaast werkt hij free-lance voor ondermeer de Franse radio en tv en een aantal opleidingsinstituten. Onlangs kwam zijn boek uit met de titel "Microphone Arrays for Stereo and Multichannel Sound Recording".

Zijn lezing van deze avond wordt in het Engels gehouden en gaat geheel over dit onderwerp, getuige onderstaand abstract dat hij ons toezond.

Abstract

The development of microphone array systems for recording and reproduction, applied to both stereo and multichannel sound, is directly dependent on the psychoacoustics of the listening environment and the physics of the microphone array. In this presentation, Michael Williams will show how these principles originally applied to the design of stereophonic microphone arrays are now used in the design of multichannel microphone arrays, and thereby achieving realistic and continuous natural reproduction of the sound field. The presentation will also include a demonstration in multichannel microphone design using the SOS MMAD CD-ROM.


Uitgebreide samenvatting

Multichannel Sound Recording Practice

by Michael Williams

Little boy stereo said :

" When I grow up I want to be Multichannel "

1991, at the 91st AES Convention (New York) in a paper entitled "Microphone Arrays for Natural Multiphony" - preprint 3157, Michael Williams described the development of three microphone arrays suitable for recording/reproduction systems using four, five or six channels. At this time the associated loudspeaker layout was considered as being perfectly symmetrical, the reproduced surround sound field being generated by loudspeakers placed on a circle divided into equal segments in the horizontal plane. Also the recording/reproduction system was based on a one to one microphone/loudspeaker relationship. The characteristics of a specific microphone array covering a given number of segments, was determined from the intersection of the physics of the microphone array with the psychoacoustics of the listening configuration. This approach was conceived purely as an extension and improvement of the original Quadraphonic Recording/Reproduction System, and somewhat in advance of the multichannel systems now in use.

The standardisation in the context of multichannel reproduction in relation to surround sound for audiovisual applications, has modified considerably the layout of the sound field segments. This, together with an ever increasing interest in the use of multichannel systems for the reproduction of music as a purely audio media, has shown the need for a clear and unambiguous analysis of the psychoacoustics of the reproduction in a multichannel environment, in order to help in the development of microphone arrays that can meet the need for specific sound field segment pick-up and reproduction. In Stereophony, considerable use has been made of Intensity Difference, Time Difference and combined Intensity/Time Difference systems to produce reasonably satisfactory microphone systems for the recording and reproduction of the sound field. Michael Williams has shown in previous papers (preprints 2072, 2466, 2931 & 3252) how a multiplicity of microphone arrays can be developed to enable the sound recording engineer to produce optimum results in a given set of conditions. This presentation will show how the same approach can be applied to microphone arrays for multichannel systems.

The design of a microphone array for multichannel sound recording involves the manipulation of many interrelated parameters : Segment Coverage, Electronic Time and Intensity Offset, Microphone Position Offset. Michael Williams will discuss the options available to the sound engineer in the choice of segment coverage by the Front Triplet and Back Pair, and how Critical Linking can be obtained in relation to the Lateral Segments. A basic design procedure is illustrated that will enable the sound recording engineer to design the microphone array needed for a specific reproduction configuration.